Bokrecension: Den yttersta lyckans ministerium

2018-02-05

Den yttersta lyckans ministerium
Arundhati Roy
Övers. Peter Samuelsson
Brombergs

Tjugo år efter debuten med De små tingens Gud återkommer Arundhati Roy till skönlitteraturen med Den yttersta lyckans ministerium. Den som har läst några av hennes politiska böcker vet att hon är en av samtidens mest skarpögda kritiker av klassklyftorna och kapitalismen, med Indien i centrum. I samband med att boken utkom i höstas medverkade Roy på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, där hon talade om vikten av att behålla mässan som en demokratisk arena som inte högerextremisterna skulle få störa. Det finns en särskild aura av ömtålighet och styrka kring henne. Det finns sannerligen inte många Arundhati Roy i världen. Därför tog jag mig an hennes nya roman med stora förväntningar.

Historien om hermafroditen Anjum, som föddes med två kön, med både penis och slida, och hennes liv med de andra hijrorna – kvinnor som föds i en mans kropp – är en del av romanen. Den andra historien handlar om kriget i Kashmir sett genom fyra studentvänners ögon. De hamnar på varsin sida i den blodiga konflikten. Detta är en roman om krig, kärlek och utanförskap. Ett myller av händelser, en oerhörd mängd personer och ett oräkneligt antal detaljer. Mängden av uppgifter som Roy förmedlar är så överväldigande att det hindrar och stundtals stör läsupplevelsen. Det övernaturliga och gränsöverskridande blandas med realismen i skildringen av krigets Kashmir och nödens rent episka dimensioner i det indiska samhället.

Personerna tecknas mer som typer med vissa egenskaper än som individer med individuella drag. De blir som pjäser i ett större spel. Först efter 400 av 450 sidor möts de två helt olikartade berättelserna: dels historien om hijran Anjums liv, dels den andra berättelsen om Tilottama och hennes tre studentvänner, som alla var hemligt förälskade i henne. Då har man som läsare fått ta del av de indiska övergreppen i Kashmir skildrade med en nästan likgiltig trötthet av den av studentkamraterna som blev indisk underrättelseofficer. En annan går upp i bergen och tar upp kampen mot den indiska ockupationen. Han blir hennes första man.

Roy har skrivit en stridsskrift mot den indiska överhögheten i Kashmir och till försvar för det annorlunda, men romanens många trådar faller isär. Romanen blir trots flera glimrande avsnitt alltför disparat för att kännas helt tillfredsställande.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt.

Bokrecension: En onödig debattbok?

Torbjörn Wikland

2018-05-11

Allt fler, även folk som inte läser ledarsidor, kultursidor och djupare politiska analyser i våra media, har förstått att Kina blivit en stormakt, framför allt ekonomiskt men även politiskt. Efterhand växer därför fram ett intresse för att bättre förstå och även bevaka Kinas roll i världen och världspolitiken.