Bokrecension: Ditt liv och mitt

2017-09-07

Ditt liv och mitt
Majgull Axelsson
Brombergs

Märit bestämmer sig plötsligt, när hon återkommer från en utlandsresa och är på väg hem till Norrköping, för att stiga av i Lund, den stad där hon för ett femtiotal år sedan påbörjade sina studier till läkare. Hon vill ta reda på vad som egentligen hände med hennes bror Tok-Lars, han som vid moderns plötsliga död hamnade på en anstalt för sinnesslöa, det ökända Vipeholm.

Själv är hon är trilling, född och uppvuxen med sin bror Jonas, som är hård och elak. Mormor, morfar, far, mor och hennes utvecklingsstörde storebror finns också i familjen. Och så ”Den Andra”, trillingen som dog vid förlossningen men som har bosatt sig i Märits huvud och som ständigt säger emot och lägger sig i hennes tankar och beslut – en samvetets röst.

Majgull Axelssons romaner handlar aldrig om lycka utan om de i samhället som har det svårast. De utsatta. Grupper som är förföljda, missbrukare, utvecklingsstörda, psykiskt sjuka, fattiga. Så även här i hennes senaste roman Ditt liv och mitt. Huvudpersonen Märit, genom vilken berättelsen tolkas, växer upp i en dysfunktionell familj där stor dikotomi mellan familjemedlemmarna råder; de goda och de onda. De obevekliga gränser som inringar bokens olika karaktärer, skapar dessvärre något väl stereotypa personligheter. Ingen försoning eller ånger skymtar hos någon av dem som representerar ondskan och inte heller bjuder de som blir illa behandlade något motstånd.

Den nu sjuttioåriga Märit blickar tillbaka på sitt liv och berättelsen rör sig fram och tillbaka mellan hennes ungdom på sextiotalet och nutid. I fokus finns hela tiden det hemska som utspelade sig på anstalten Vipeholm, det som hennes storebror Lars utsattes för av tvång, övergrepp och förnedring, det som förvandlade honom till en aggressiv vilde, institutionsskadad, som fick leva sitt liv fastbunden i ett madrasserat rum. Allt medan folkhemmet blomstrade.

Majgull Axelsson skriver om det mörka i samhället. Det som vi gärna vill bortse ifrån, glömma. Hon gör det på ett medryckande sätt vilket gör det näst intill omöjligt att lägga boken ifrån sig. Hennes sätt att beskriva skeenden, tar tag i och väcker starka känslor hos läsaren. Stilen är enkel och lättläst och samtidigt engagerar den.

Tiden blir synlig i Örebro

Carl Henrik Svenstedt

2017-11-20

Nu har filmen landat i gatan. Inte på gatan eller med väggar till duk, utan just mitt i gatan där du går. Ett nytt steg för filmkonsten som kanske inte heller du hade trott var möjligt. Men detta händer i Örebro. Mitt eget fönster mot ”den andra filmen” öppnades på 60-talet i målarnas ateljeer. Konstakademierna hade plötsligt blivit högskolor för den nya filmen, liksom för den nya musiken. Mick Jagger och David Bowie likaväl som Bruce Baillie och Gunvor Nelson var konstelever. Själv fick jag som ung konstvetare och journalist chansen av tidningen att genomkorsa Amerika 1968 på jakt efter  det som kallades The New American Cinema. Det skriver Carl Henrik Svenstedt.

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild.

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen.

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).