Bokrecension: Ditt liv och mitt

2017-09-07

Ditt liv och mitt
Majgull Axelsson
Brombergs

Märit bestämmer sig plötsligt, när hon återkommer från en utlandsresa och är på väg hem till Norrköping, för att stiga av i Lund, den stad där hon för ett femtiotal år sedan påbörjade sina studier till läkare. Hon vill ta reda på vad som egentligen hände med hennes bror Tok-Lars, han som vid moderns plötsliga död hamnade på en anstalt för sinnesslöa, det ökända Vipeholm.

Själv är hon är trilling, född och uppvuxen med sin bror Jonas, som är hård och elak. Mormor, morfar, far, mor och hennes utvecklingsstörde storebror finns också i familjen. Och så ”Den Andra”, trillingen som dog vid förlossningen men som har bosatt sig i Märits huvud och som ständigt säger emot och lägger sig i hennes tankar och beslut – en samvetets röst.

Majgull Axelssons romaner handlar aldrig om lycka utan om de i samhället som har det svårast. De utsatta. Grupper som är förföljda, missbrukare, utvecklingsstörda, psykiskt sjuka, fattiga. Så även här i hennes senaste roman Ditt liv och mitt. Huvudpersonen Märit, genom vilken berättelsen tolkas, växer upp i en dysfunktionell familj där stor dikotomi mellan familjemedlemmarna råder; de goda och de onda. De obevekliga gränser som inringar bokens olika karaktärer, skapar dessvärre något väl stereotypa personligheter. Ingen försoning eller ånger skymtar hos någon av dem som representerar ondskan och inte heller bjuder de som blir illa behandlade något motstånd.

Den nu sjuttioåriga Märit blickar tillbaka på sitt liv och berättelsen rör sig fram och tillbaka mellan hennes ungdom på sextiotalet och nutid. I fokus finns hela tiden det hemska som utspelade sig på anstalten Vipeholm, det som hennes storebror Lars utsattes för av tvång, övergrepp och förnedring, det som förvandlade honom till en aggressiv vilde, institutionsskadad, som fick leva sitt liv fastbunden i ett madrasserat rum. Allt medan folkhemmet blomstrade.

Majgull Axelsson skriver om det mörka i samhället. Det som vi gärna vill bortse ifrån, glömma. Hon gör det på ett medryckande sätt vilket gör det näst intill omöjligt att lägga boken ifrån sig. Hennes sätt att beskriva skeenden, tar tag i och väcker starka känslor hos läsaren. Stilen är enkel och lättläst och samtidigt engagerar den.

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.