logo

KULTUR

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Förlåten
Agnes Lidbeck
Norstedts
 
Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet. 

Lidbecks episka stil i Finna sig är enkel och knapphändig och balanserar mellan telegramstil och ett språk liknande dagboksanteckningar.

Hon ger nu, ett år senare, ut sin andra bok, som bär titeln Förlåten. Den handlar om de två systrarna, Ellen och Maria, vilka som vuxna lever helt olika liv. Ellen är en karriärist medan Maria är ensamstående mamma till Dag och arbetar på ett äldreboende. Ingen av de båda systrarna förstår den andra och inte heller den andras livsval. De förringar varandra och deras kontakt sker pliktskyldigast och är mycket begränsad. När deras far plötsligt dör, måste de båda syskonen tillsammans, under några sommarveckor, reda i det hus där han tillbringade sina sista år, ett hus där de båda vistades under uppväxtens somrar. Svåra minnen, som innebär sorg, ilska och avundsjuka, väcks till liv och viljan att närma sig varandra finns inte. 

Även i Förlåten använder sig författaren av ett återhållsamt språk, oftast med korta, tre- eller femords-meningar, vilket bidrar till en platthet i berättandet och stundtals försvårar förståelsen av händelseförloppet. 

Agnes Lidbeck behandlar i båda sina romaner intressanta, svårdefinierade fenomen. I Finna sig framkommer det hur de flesta kvinnor, i teorin, är överens om att jämlikheten mellan könen borde vara större än den för närvarande är. Trots detta faller kvinnor, i praktiken, lätt in i den självutplånande rollen, trots att de känner stort missnöje med en sådan roll. I den nu aktuella romanen Förlåten, behandlar hon människors oförmåga (och kanske också ovilja) att försöka förstå varandra. Här problematiserar hon syskonskap, men fenomenet att försöka förstå en annan människa gäller självklart generellt. 

Det jag mest saknar i Förlåten är en berättelse med ett rikare, vackrare och mera målande språk, lättare att ryckas med i, och som därför ökar möjligheten för läsaren att leva sig in i skeendet.


   

Teckna en prenumeration här

Agneta Willans

KULTUR

En påskberättelse från Blåkulla och Södermalm!

Mats Parner

Offentlig piskning och dödsdomar av kvinnor som pekades ut som häxor, men även en 13 -årig pojke hängdes på Hötorget i Stockholm. Mats Parner skriver om Blåkulla, häxjakten och 1600-tals rättvisan. 

KULTUR

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Mats Parner

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist. 

KULTUR

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68. 

KULTUR

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Mats Parner

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?