Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Förlåten
Agnes Lidbeck
Norstedts

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

Lidbecks episka stil i Finna sig är enkel och knapphändig och balanserar mellan telegramstil och ett språk liknande dagboksanteckningar.

Hon ger nu, ett år senare, ut sin andra bok, som bär titeln Förlåten. Den handlar om de två systrarna, Ellen och Maria, vilka som vuxna lever helt olika liv. Ellen är en karriärist medan Maria är ensamstående mamma till Dag och arbetar på ett äldreboende. Ingen av de båda systrarna förstår den andra och inte heller den andras livsval. De förringar varandra och deras kontakt sker pliktskyldigast och är mycket begränsad. När deras far plötsligt dör, måste de båda syskonen tillsammans, under några sommarveckor, reda i det hus där han tillbringade sina sista år, ett hus där de båda vistades under uppväxtens somrar. Svåra minnen, som innebär sorg, ilska och avundsjuka, väcks till liv och viljan att närma sig varandra finns inte.

Även i Förlåten använder sig författaren av ett återhållsamt språk, oftast med korta, tre- eller femords-meningar, vilket bidrar till en platthet i berättandet och stundtals försvårar förståelsen av händelseförloppet.

Agnes Lidbeck behandlar i båda sina romaner intressanta, svårdefinierade fenomen. I Finna sig framkommer det hur de flesta kvinnor, i teorin, är överens om att jämlikheten mellan könen borde vara större än den för närvarande är. Trots detta faller kvinnor, i praktiken, lätt in i den självutplånande rollen, trots att de känner stort missnöje med en sådan roll. I den nu aktuella romanen Förlåten, behandlar hon människors oförmåga (och kanske också ovilja) att försöka förstå varandra. Här problematiserar hon syskonskap, men fenomenet att försöka förstå en annan människa gäller självklart generellt.

Det jag mest saknar i Förlåten är en berättelse med ett rikare, vackrare och mera målande språk, lättare att ryckas med i, och som därför ökar möjligheten för läsaren att leva sig in i skeendet.

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.