Bokrecension: Klass

2017-11-10

Elise Karlsson
Klass
Natur & Kultur

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.

Huvudpersonen Hélène växer upp i Rinkeby med en svensk mamma och fransk (?) pappa. Hon är impopulär i skolan, utanför och närmast mobbad. Hon börjar på universitetet och känner sig obekväm även där. Först bor hon kvar hemma men så småningom köper föräldrarna en bostadsrätt till henne. Hon har en pojkvän, från Bromma och förhållandet är svalt, en ”bättre-än-ingenting”- relation. Småningom får hon reda på att hennes favoritlärare från Rinkeby skrivit en bok om sitt arbete som eldsjäl och frälsare i förorten. Hélène vill hämnas och planerar en riktig bok som berättar hur det verkligen är. Projektet fallerar emellertid, historien tappar fart och mitt intresse svalnar.

Elise Karlsson har skrivit en bok om en ung människas identitetssökande, lyhört gestaltat ett vuxenblivande och insiktsfullt skildrat ungdomens självupptagenhet: ”Det finns värre saker än ensamhet, men ensamheten gör det omöjligt att upptäcka det. Man är aldrig nära nog att se någon annan.” Hélène passar inte in i Rinkeby och hon passar inte in på universitetet men till skillnad från de flesta klasskamraterna har hon möjligheter att fortsätta studera och kan låtsas vara vit medelklass.

Jag tycker att titel Klass är något missvisande. Bortsett från Hélènes tafatta försök att passa in på en familjemiddag hos pojkvännen känns hennes tillkortakommanden inte klassmässigt betingade. Boken är inte en undersökning av klass, snarare beskriver den en allmän upplevelse av att inte höra till.

Pia Karlsson

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.