Bokrecension: Klass

2017-11-10

Elise Karlsson
Klass
Natur & Kultur

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.

Huvudpersonen Hélène växer upp i Rinkeby med en svensk mamma och fransk (?) pappa. Hon är impopulär i skolan, utanför och närmast mobbad. Hon börjar på universitetet och känner sig obekväm även där. Först bor hon kvar hemma men så småningom köper föräldrarna en bostadsrätt till henne. Hon har en pojkvän, från Bromma och förhållandet är svalt, en ”bättre-än-ingenting”- relation. Småningom får hon reda på att hennes favoritlärare från Rinkeby skrivit en bok om sitt arbete som eldsjäl och frälsare i förorten. Hélène vill hämnas och planerar en riktig bok som berättar hur det verkligen är. Projektet fallerar emellertid, historien tappar fart och mitt intresse svalnar.

Elise Karlsson har skrivit en bok om en ung människas identitetssökande, lyhört gestaltat ett vuxenblivande och insiktsfullt skildrat ungdomens självupptagenhet: ”Det finns värre saker än ensamhet, men ensamheten gör det omöjligt att upptäcka det. Man är aldrig nära nog att se någon annan.” Hélène passar inte in i Rinkeby och hon passar inte in på universitetet men till skillnad från de flesta klasskamraterna har hon möjligheter att fortsätta studera och kan låtsas vara vit medelklass.

Jag tycker att titel Klass är något missvisande. Bortsett från Hélènes tafatta försök att passa in på en familjemiddag hos pojkvännen känns hennes tillkortakommanden inte klassmässigt betingade. Boken är inte en undersökning av klass, snarare beskriver den en allmän upplevelse av att inte höra till.

Pia Karlsson

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.