Bokrecension: Marias taverna

2017-11-10

Marias taverna
Jasim Mohamed & Jan Henrik Swahn
Atlas

Författarna, Jasim Mohamed och Jan Henrik Swahn, bor i perioder på den grekiska ön Samos. De är hemmastadda på ön, känner befolkningen och talar språket. Hösten 2015 anländer ett omfattande antal flyktingar till ön, som tagit sig över Medelhavet från Afghanistan och Syrien.

Det är Marias taverna, en liten krog på Samos, som kommer att bli medelpunkten för det hjälparbete som Mohamed och Swahn deltar i som volontärer. De brer dagligen hundratals smörgåsar, delar ut dem till de hungriga flyktingarna för att se att de inte räcker till alla. Med sina gedigna språkkunskaper tolkar de och hjälper flyktingar att kommunicera med grekiska myndigheter. De startar insamlingar från bland annat Sverige till stöd för dem. På Marias krog finns mat, sovplatser och kläder till de behövande. Och inte minst social gemenskap.

Boken är skriven som ett mellanting mellan dagboksanteckningar och rapport.  Mohamed och Swahn skriver i vartannat kapitel ner sina tankar och intryck. De beskriver flyktingarna dels som ett kollektiv, hur de som grupp behandlas av myndigheter och boende på Samos, dels återger de individuella flyktingars öden, flyktingar som de möter och vilkas historia de får ta del av.
Innehållet är både nedslående och hoppfullt.

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.