Bokrecension: Medborgare

2017-09-11

Medborgare
Claudia Rankine
Övers. Marie Silkeberg och Jenny Tunedal
Bonniers

Bokens titel bär det stolta ordet Medborgare. Den färgade amerikanska författaren Claudia Rankine introduceras här på svenska med en hybridbok som är en diktsamling, essä och ett collage av röster och bilder. Jag försöker ringa in vad denna tokhyllade bok handlar om och skriver ord som avhumanisering, utradering, osynlighet och identitetens tillfälliga skal. Språket som ett rasistiskt verktyg.

Konkret handlar den även om Serena Williams, svart mästare i den vitaste av sporter, tennis, och om den fransk-algeriska fotbollsspelaren Zinedine Zidanes svar på rasistiska provokationer, då han skallade sin motståndare och i sin sista landskamp i VM-finalen 2006 blev utvisad. Zidanes agerande fördömdes av en hel fotbollsvärld. Men Rankine ser i Zidanes reaktion ett svar på århundraden av förnedring av de färgade folken. Serena Williams har länge varit den främsta tennisspelaren i världen, men även hon var varit tvungen att hantera regler som skrivits av andra, men inte gällt henne, den färgade.

Boken är skriven i en stämning av en vrede, fylld av anklagelser, smärta, skam och sårbarhet och känslor av osynlighet och utradering. Det handlar om vad kroppen bär, vad språket utsäger. Det är en krävande text att läsa. Texten känns ögonblicklig och oavslutad. Tilltalet är genomgående ett Du. Men att det ändå handlar om den skrivande författaren är lätt att inse. Inte bara henne. I lika hög grad handlar det om alla som sett och upplevt orättvisan, diskrimineringen och rasismen.

Ett avsnitt handlar om polisens misshandel av den färgade Rodney King, 1992. Misshandeln filmades av en civilperson och filmen lades ut på nätet. Det kom att bli den tändande gnistan för upploppen i Los Angeles 1992. Filmen finns på YouTube och den visar polisens exempellösa övervåld. Rankines vrede framstår i detta sammanhang som helt rimlig. Men oftare uppehåller sig Rankine vid rasismens subtilare delar. Det medvetna eller kanske omedvetna sättet att osynliggöra de svarta.  Att avslöja detta spel gör dig ensam, men är inte desto mindre nödvändigt, betonar Rankine.

Bokens bilder är hämtade från olika håll och samspelar på ett övertygande sätt med texten.

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.