Bokrecension: Medborgare

2017-09-11

Medborgare
Claudia Rankine
Övers. Marie Silkeberg och Jenny Tunedal
Bonniers

Bokens titel bär det stolta ordet Medborgare. Den färgade amerikanska författaren Claudia Rankine introduceras här på svenska med en hybridbok som är en diktsamling, essä och ett collage av röster och bilder. Jag försöker ringa in vad denna tokhyllade bok handlar om och skriver ord som avhumanisering, utradering, osynlighet och identitetens tillfälliga skal. Språket som ett rasistiskt verktyg.

Konkret handlar den även om Serena Williams, svart mästare i den vitaste av sporter, tennis, och om den fransk-algeriska fotbollsspelaren Zinedine Zidanes svar på rasistiska provokationer, då han skallade sin motståndare och i sin sista landskamp i VM-finalen 2006 blev utvisad. Zidanes agerande fördömdes av en hel fotbollsvärld. Men Rankine ser i Zidanes reaktion ett svar på århundraden av förnedring av de färgade folken. Serena Williams har länge varit den främsta tennisspelaren i världen, men även hon var varit tvungen att hantera regler som skrivits av andra, men inte gällt henne, den färgade.

Boken är skriven i en stämning av en vrede, fylld av anklagelser, smärta, skam och sårbarhet och känslor av osynlighet och utradering. Det handlar om vad kroppen bär, vad språket utsäger. Det är en krävande text att läsa. Texten känns ögonblicklig och oavslutad. Tilltalet är genomgående ett Du. Men att det ändå handlar om den skrivande författaren är lätt att inse. Inte bara henne. I lika hög grad handlar det om alla som sett och upplevt orättvisan, diskrimineringen och rasismen.

Ett avsnitt handlar om polisens misshandel av den färgade Rodney King, 1992. Misshandeln filmades av en civilperson och filmen lades ut på nätet. Det kom att bli den tändande gnistan för upploppen i Los Angeles 1992. Filmen finns på YouTube och den visar polisens exempellösa övervåld. Rankines vrede framstår i detta sammanhang som helt rimlig. Men oftare uppehåller sig Rankine vid rasismens subtilare delar. Det medvetna eller kanske omedvetna sättet att osynliggöra de svarta.  Att avslöja detta spel gör dig ensam, men är inte desto mindre nödvändigt, betonar Rankine.

Bokens bilder är hämtade från olika håll och samspelar på ett övertygande sätt med texten.

Tiden blir synlig i Örebro

Carl Henrik Svenstedt

2017-11-20

Nu har filmen landat i gatan. Inte på gatan eller med väggar till duk, utan just mitt i gatan där du går. Ett nytt steg för filmkonsten som kanske inte heller du hade trott var möjligt. Men detta händer i Örebro. Mitt eget fönster mot ”den andra filmen” öppnades på 60-talet i målarnas ateljeer. Konstakademierna hade plötsligt blivit högskolor för den nya filmen, liksom för den nya musiken. Mick Jagger och David Bowie likaväl som Bruce Baillie och Gunvor Nelson var konstelever. Själv fick jag som ung konstvetare och journalist chansen av tidningen att genomkorsa Amerika 1968 på jakt efter  det som kallades The New American Cinema. Det skriver Carl Henrik Svenstedt.

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild.

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen.

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).