logo

KULTUR

Bokrecension: Om bildning

2017-12-05

I sin nya essäsamling, som handlar om konsten att bilda sig, om vad bildning innebär för en människa, återknyter enmansuniversitet Carl-Göran Ekerwald till en rad i sig så olikartade författare och diktare som Celine, Goethe, Sara Lidman, Tolstoj, Vilhelm Ekelund, Olav H Hauge och Evelyn Waugh; vidare 1600-talsmystikern Madame Guyon och tonsättaren Jean Sibelius. Här finns också författarens sena livskamrat Sigrid Kahle. Genom att närläsa deras dagböcker, som inte alltid var skrivna för offentligheten, undersöker han hur de i dagböckerna brottats med sina egon och sina självtvivel. Alla utom möjligen den solige Goethe.

Utbytet av att läsa Ekerwald ligger inte så mycket på det litterära planet som i den smittsamma glädje som han förmedlar. Som en lust att leva och som lust till läsning. Att bilda sig i Ekerwalds mening är att göra sig nyttig, vara användbar för sig själv – och för andra.

Ekerwald måste nog anses vara det mest opolitiska som man kan tänka sig. Innebär detta att han är reaktionär? Ingenting kunde vara felaktigare än ett sådant påstående. Han står på fri grund; han är sin egen. Han är vid sidan av sådana beteckningar som vi annars använder oss av. Han står utanför alla planhalvor.

För att ta ett exempel: Ekerwald skriver att ingen kan säga vad kärlek är, men att den som drabbats vet.  Nog finns det områden i det emotionella livets sfär där svaret inte står att söka i politiken, eller hur? Ekerwalds ämne handlar om dig själv. Vem är du? Är du den du utger dig för att vara?

Bildning är, skriver han, ett sätt att förhålla sig till sig själv; att rannsaka sig själv och sina handlingar. Det är avsikten bakom handlingen som bestämmer handlingens karaktär. Det är inom sig själv som man vet vad som är rätt och fel.

Kanske betraktar många ett sådant sätt att se på saken som strunt eller som idealism av renaste slag. Jag tycker inte det. I stället tycker jag att Ekerwald lyfter fram något av det finaste vi äger, nämligen förmågan och skyldigheten att vara oss själva.

I essän om ett av den svenska litteraturens mest egenartade författarskap, Vilhelm Ekelund, noterar Ekerwald: ”Hela Vilhelm Ekelunds produktion är vid sidan av de lärorika reflektionerna en skattkammare av litterära glädjefynd”.

Just detta kan med lika stort eftertryck sägas om Carl-Göran Ekerwalds författarskap.


 
 
  
Teckna en prenumeration här

Jan Bergsten

KULTUR

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

KULTUR

Bokrecension: Förlåten

Agneta Willans

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

KULTUR

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt. 

KULTUR

Bokrecension: En onödig debattbok?

Torbjörn Wikland

2018-05-11

Allt fler, även folk som inte läser ledarsidor, kultursidor och djupare politiska analyser i våra media, har förstått att Kina blivit en stormakt, framför allt ekonomiskt men även politiskt. Efterhand växer därför fram ett intresse för att bättre förstå och även bevaka Kinas roll i världen och världspolitiken.