Bokrecension: The Vanishing American Adult

2018-06-16

Ben Sasse: The Vanishing American Adult (2017)

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer. Han tycker mognadsprocessen att lära sig stå på egna ben, lämna hemmet för att skapa en egen familj och bli ekonomiskt oberoende av föräldrarna infaller väldigt sent eller inte alls. Och statistiken gör inte amerikaner som han förtjusta.

Trettio procent av college-eleverna avbryter sina studier efter ett år. Bara 40 procent klarar sin examen. En tredjedel av alla 18-34 år bor hemma hos sina föräldrar. Mer är hälften av alla unga över 13 år spenderar 60 procent av sin vakna tid med mediekommunikation. Den genomsnittlige manlige amerikanska 21-åringen har hunnit ägna 14 000 timmar av sitt liv åt datorspel.

Under sina fem år som rektor vid Midwestern University, Freemont, Nebraska, lät senator Sasse varje år genomföra en undersökning om studenternas positiva och negativa studieerfarenheter. Tydligast och mest nedslående var studenternas överväldigande önskan om frihet från ansvarstagande. De tyckte bäst om att sova, skippa lektioner och föreläsningar samt att festa.

En annan studie, av sociologen Christian Smith vid Notre Dame, om moraliska övertygelser bland 18- till 23-åringar, visade att 65 procent svarade, (stryk kommatecken?) att gå i affärer och köpa gav dem stor tillfredsställelse. Samtidigt visar en rad studier från amerikanska psykologer och sociologer att konsumtion, oavsett om det är varor eller digital konsumtion, inte är nyckeln till lycka. Däremot är produktion det.

Medan amerikanen konsumerar omåttliga mängder av media varje dag, via teve, internet, paddor eller smarta telefoner, så har man nästan slutat att läsa. Bureau of Labour Statistics redovisar att amerikanen i genomsnitt numera läser bara 19 minuter per dag.

Att inte vilja ta ansvar; att hellre softa och festa. Kan man bygga ett samhälle på det?

Bo Kramsjö

Fanny å Farmor

Ett inlägg under pågående valrörelse av Kristina Eriksson och Hans-Magnus Meincke.

Musikaliskt mirakel

När Bach gjorde det inledande preludiet i Das Wohltemperierte Klavier spelbart för alla gläntade han på dörren till musikens underbara värld. Det menar författaren och översättaren Margareta Zetterström.

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.