Bokrecension: The Vanishing American Adult

2018-06-16

Ben Sasse: The Vanishing American Adult (2017)

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer. Han tycker mognadsprocessen att lära sig stå på egna ben, lämna hemmet för att skapa en egen familj och bli ekonomiskt oberoende av föräldrarna infaller väldigt sent eller inte alls. Och statistiken gör inte amerikaner som han förtjusta.

Trettio procent av college-eleverna avbryter sina studier efter ett år. Bara 40 procent klarar sin examen. En tredjedel av alla 18-34 år bor hemma hos sina föräldrar. Mer är hälften av alla unga över 13 år spenderar 60 procent av sin vakna tid med mediekommunikation. Den genomsnittlige manlige amerikanska 21-åringen har hunnit ägna 14 000 timmar av sitt liv åt datorspel.

Under sina fem år som rektor vid Midwestern University, Freemont, Nebraska, lät senator Sasse varje år genomföra en undersökning om studenternas positiva och negativa studieerfarenheter. Tydligast och mest nedslående var studenternas överväldigande önskan om frihet från ansvarstagande. De tyckte bäst om att sova, skippa lektioner och föreläsningar samt att festa.

En annan studie, av sociologen Christian Smith vid Notre Dame, om moraliska övertygelser bland 18- till 23-åringar, visade att 65 procent svarade, (stryk kommatecken?) att gå i affärer och köpa gav dem stor tillfredsställelse. Samtidigt visar en rad studier från amerikanska psykologer och sociologer att konsumtion, oavsett om det är varor eller digital konsumtion, inte är nyckeln till lycka. Däremot är produktion det.

Medan amerikanen konsumerar omåttliga mängder av media varje dag, via teve, internet, paddor eller smarta telefoner, så har man nästan slutat att läsa. Bureau of Labour Statistics redovisar att amerikanen i genomsnitt numera läser bara 19 minuter per dag.

Att inte vilja ta ansvar; att hellre softa och festa. Kan man bygga ett samhälle på det?

Bo Kramsjö

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist.

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68.

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?

Så stöttade DN:s kulturredaktion Kulturprofilen!

Idag inleds rättegången mot Kulturprofilen i hovrätten i Stockholm. Det är inte bara Svenska Akademien som stöttat honom. Även några av landets största kulturredaktioner har krattat manegen åt honom. Här skriver en person som har haft stor insyn i det outtalade samarbetet mellan Kulturprofilens Forum och landets största kulturredaktioner. Läs om hur redaktionerna "sponsrat" Kulturprofilen och hans scen Forum.