logo

KULTUR

Bokrecension: Utan logik i Kassel

2018-03-13

Enrique Vila-Matas: Utan logik i Kassel
(Tranan, 2017)
Översättning: Yvonne Blank

Avantgarde betyder förtrupp. Det är en militär term, som har lånats in i politiken och i kulturen. Men i vilken strid och för vem är den avantgardistiska konsten en förtrupp? 

Den spanske (katalanske) författaren Enrique Vila-Matas har skrivit en lätt surrealistisk skildring av sin (eller sitt alter egos) medverkan vid den avantgardistiska konstutställningen Documenta 13. Documenta hålls vart femte år i den tyska staden Kassel, där ”de mest briljanta hjärnorna i min generation” år 1972 ”förkunnade att där fanns ett koncentrat av historiens djärvaste avantgardism, en subversiv bris som skulle förändra allt”. Staden Kassel ”öppnade sina dörrar för avantgardismens idéer och tog därmed, underförstått, bestämt avstånd från allt som hade med logik att göra”. Därav bokens originaltitel Kassel no invita a la lógica.

Skildringen av huvudpersonens upplevelser i samband med utställningen blir samtidigt en katalog över installationer och litteratur med anknytning till avantgardismen. Romanen balanserar mellan absurditet, fantasi och verklighet, där verkligheten blir staffage, vilket kommenteras på följande sätt:

”Därför har några av oss alltid velat vara avantgardister, för att därigenom kan vi upprätthålla tron på att det måste finnas något aldrig tidigare skådat i världen, eller kanske bortanför den, bortanför den stackars världen … Vi avskyr realister och naturalister, eller naturalister och realister, som menar att författarens uppgift är att skildra, kopiera, imitera verkligheten.”

Ledmotivet i Documenta 13 var Collapse and Recovery, Sammanbrott och återhämtning, och romanen präglas av undergångsstämning med ”smaklöshet och stank” (däribland ”den smaklöshet Katalonien hade förfallit till under de senaste decennierna”) – dock utan att denna förklaras. 

Fast visst bränner det till ibland:
”I mitt hemland, som framför allt är känt för sitt makabra inbördeskrig, är skuldfrågan praktiskt taget obefintlig, sånt trams överlåter man på de naiva tyskarna. Ingen slösar tid på att känna skuld över att man varit nazist eller Francoanhängare eller katalansk medlöpare till diktatorn i Madrid, som i sin tur stödde mördarna i Tredje riket. I mitt hemland har vi alltid vänt oss bort från Europas undergångsdrama… Kanske för att vi själva har befunnit oss i ett nästan konstant undergångstillstånd…”

Om sammanbrottet är diffust, förblir det också oklart varifrån återhämtningen ska komma, fast utställarna ”alla är förenade i den dolda kampen mot andligt armod”. I stället antyds att ”det enda rätta alltid är att fly fältet”; ”Man kan inte försvara massornas frihet, bara sin egen”.

Eva Brauns sista parfymflaska, som figurerar i en installation, kan kanske symbolisera den väldoft som konsten skänker åt den kollapsande europeiska borgerligheten.

Trots att Enrique Vila-Matas anses som en av den spanskspråkiga litteraturens främsta författare, har jag svårt att se denna roman som ett bidrag till återhämtningen.

 

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Christer Lundgren

KULTUR

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

KULTUR

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

KULTUR

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Jag är vitter och Bellmansk

Jan-Erik Back

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.