logo

NYHETER

Broraset i Genua – Ingen överraskning

Foto: Salvatore1991, by Wikimedia Commons. 

2018-08-25

I senaste numret av det italienska veckomagasinet L'Espresso visar journalisten Fabrizio Gatti att skadorna på den nu kollapsade Morandibron i Genua varit kända åtminstone sedan den 1 februari i år. Då hölls ett möte med representanter för Infrastrukturdepartementet och olika myndigheter för övervakning och underhåll av Italiens motorvägar samt det Benettonägda bolaget Autostrade per l'Italia som ansvarar för underhållet av den här aktuella motorvägen och bron.

I det protokoll från detta möte som Gatti citerar i sin artikel står det, svart på vitt, att den nionde pelaren (den nu kollapsade) samt den tionde är allvarligt skadade och försvagade, att nära 20 procent av stålstrukturen inuti snedkablarna, som är byggda av så kallad spännarmerad betong, har rostat.

Ändå vidtogs inga åtgärder: ingen stängning av den livsfarliga bron, nej inte ens någon begränsning av trafiken, ingen omledning av tunga fordon eller liknande.

Dessutom hade det redan ännu tidigare, från olika håll, varnats för denna typ av brokonstruktion, skapad av den italienske ingenjören Riccardo Morandi. År 2012 var det arbetsgivarorganisationen Confindustrias vd Giovanni Calvini som sade att "Morandibron kommer att rasa om tio år". Och 2016 kallade docent Antonio Brencich, verksam vid tekniska fakulteten vid universitetet i Genua och expert på stål och betong, denna bro för ett "ingenjörsfiasko" och förespråkade att den skulle rivas och ersättas av en ny.

Varningar hade alltså utfärdats. De redan existerande skadorna var konstaterade och protokollförda. Ändå gjordes ingenting, absolut ingenting.

En låt gå-mentalitet av monumentalt slag som hittills kostat 43 människor livet.

Margareta Zetterström

NYHETER

Förr och Nu som webbtidskrift!

Christer Lundgren

Sugen på att läsa något nytt i helgen? Nu har kulturtidskriften Förr och Nu återuppstått. Det är en till FiB/K närstående kulturtidskrift som tidigare utkom mellan åren 1974 och 1996. Och som nu finns som webbtidskrift. 

NYHETER

Nya piratdåd av Israel

Lars Drake

Nu har det hänt igen. Israel har kapat två fartyg på väg till Gaza för att bryta blockaden. Kapningarna har skett på internationellt vatten. Fartyget tvingades till israelisk hamn och besättningen fängslades. "Det är piratverksamhet och ett grovt brott mot internationell lag", skriver Lars Drake, kapten på Ship to Gazas segelfartyg Freedom mellan Varberg och Amsterdam.

NYHETER

Freedom seglar vidare mot Gaza för att bryta blockaden

Ship to Gaza Sweden

Ship to Gazas segeljakt Freedom fortsätter sin seglats och åberopar rätt till fri sjöfart på internationella och palestinska farvatten. Detta trots att norska Ship to Gazas fiskefartyg Al Awda igår bordades av den israeliska marinen i det område där Freedom kommer att befinna sig under onsdag och torsdag.