logo

KULTUR

En kvinnlig grovarbetare i humor

Foto Wikimedia Commons

2018-02-08

En kvinnlig ”grovarbetare i humor” har hon kallats, Anna Fredrika Myrberg, som föddes i Norberg den 9 maj 1878 och som året därpå flyttade till Värmland med sin familj. Efter pappa veterinärens tidiga död följde för den ensamstående tvåbarnsmodern ekonomiskt bekymmersamma år. I början av 1900-talet kom Anna till Stockholm, där Västmannagatan 78 var hennes fasta adress fram till hennes död 1931.

Det var i Stockholms-Tidningen hon skulle debutera med sina skriverier och det under pseudonymen Svarta Masken. Från början kan man kalla det brödskrivande, men med tiden kunde hon faktiskt försörja sig som heltidsskribent, kvick som hon var i såväl huvud som hand.

Skämtsamma bitar, sångtexter och humoristiska kåserier samlades även i bokform: Svarta Maskens dikter utkom 1919 och skulle följas av bland annat Svärjes historia upptekknad i kårta drag av södergrabben Ville Andeson och Det förhäxade paradiset och andra dårdikter. Genom sina egna scenuppträdanden på gamla ”Hundraelvan”, Regeringsgatan 111, skulle Svarta Masken komma att bli en riktig Stockholmskändis, trots eller kanske tack vare sitt spröda yttre, sin puckelrygg, men hårt sminkad och alltid klädd i svart. Hon läste sina dikter med gravallvarlig min, medan publiken bågnade av skratt. Svarta Masken var sannerligen långt före sin, och de strömlinjeformade stand upparnas, tid!

1984 utkom en nyutgåva med Svarta Maskens dårdikter samt humoresker och slagdängor (Bokförlaget Prisma) i urval under redaktion av Titti Hasselrot, med förord av Lena Persson och illustrationer av Gunna Grähs.

Svarta Masken
VÅRT LAND

(Moderniserat under dyrtiden.)

Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
ljud högt, o dyra ord!
Ej finns hos oss de minsta grand,
som ej berörts av jobbarhand,
och slut är nu med smörgåsbord
och nubben i vår nord.

Vårt land är fattigt, skall så bli,
och allt försämrat är.
En främling far oss ej förbi,
han har det bättre här än vi,
han lever utan allt besvär
och får vad han begär.

Vi älska sprit, vi älska snus
och ärter och buljong,
vår kaffekannas dova sus,
vårt smör och socker, gryn och ljus –
allt, allt, vad vi ha ägt en gång,
är blott en syn, en sång.

Vem täljde väl de striders tal,
när i var kö man stod,
när mjölken kom, så blå och skral,
när fläsk ej fanns för hungerns kval,
när snäst man gick från bod till bod,
då krävdes tålamod.

Och fördes vi att bo i glans
bland guldmoln i det blå,
det blev för oss en annan dans,
där kanske mat och pilsner fanns,
men jobbarna se skulle stå
inunder och se på.

Din blomning stannar i sin knopp,
den vissnar bort i tvång;
och minskar gör vår stackars kropp
för varje dag som rinner opp –
snart trycka vi på en kupong
vår fosterländska sång.

Teckna en prenumeration här

Bengt Berg

KULTUR

Novell: Stationen är obemannad

Carl Krantz

2018-04-10

Jag är 19 år. Jag vaknar tidigt av att väckarklockan på min Nokia 3310 ringer. Det är dagen efter studenten, och jag har ställt klockan tidigare än vad jag normalt skulle ha gjort för att kunna gå och skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

KULTUR

Tre godbitar på årets bokrea

Mattias Arreborn

2018-04-09

Tre böcker, februari 2018: Tre godbitar på årets bokrea:

Franz Werfel: En kvinnas blekblå handstil (Ersatz)

Don DeLillo: Amerikana (Modernista)

Stefan Zweig: Amok (Ersatz)

KULTUR

Bokrecension: Välskrivet om grunden till svensk alliansfrihet

Christer Lundgren

2018-04-06

Ove Bring är professor emeritus i folkrätt vid Försvarshögskolan och var tidigare bland annat folkrättsrådgivare på UD. Politiskt har han förordat R2P (”Responsibility to protect”); västmakternas folkrättsliga instrument för att undergräva FN-stadgans princip om våldsförbud och staters lika rättigheter. Det är därför med viss misstro jag öppnar hans senaste bok.

KULTUR

Klassikertipset: Stendhal - Rött och svart

Mattias Arreborn

2018-04-05

Stendhal (1783–1842), eller Mari-Henri Beyle som han egentligen hette, är i dag kanske mest känd för romanerna Rött och svart och Kartusianerklostret i Parma, men på sin tid var han en av Europas mest uppburna författare. Han har kallats Frankrikes största genom tiderna, utgör en klar föregångare i den realistiska genren, mitt under romantiken, och ses ibland som den psykologiska romanens uppfinnare.