logo

DEBATT

Förintelser och Förintelsen

2017-05-19

Margareta Zetterström borde inse att skillnaden mellan versalt F och gement f inte förändrar något när det gäller hurvida det nazityska förintandet av judar på fyrtiotalet vore brottsligt eller ej. Den som är antiimperialist bör därtill förstå att det inte är som en strid om antalet änglar vilka kan dansa på en nålspets att diskutera huruvida rätt ord på detta brottsliga nazityska massmord på europeiska judar under Andra Världskriget skall nämnas som förintelse eller Förintelsen. Det är en allvarlig politisk realfråga.

Förintelsen med versalt F och bestämd form när det gäller massmordet på europeiska judar innebär i klartext att skribenten (kanske dock inte alltid med klart medvetande) gör skillnad på avsiktligt massmord på européer och avsiktliga massmord på sådana som bengaler i Asien, kongoleser i Afrika, indigena i Amerika. För att bara ta tre kända exempel. Men någon sådan finns inte. Det är inte någon särskilt moralisk skillnad mellan massmord på européer och på de andra utanför vår sfär.

Att det i alla dessa fall både funnits materiella skäl till mördandet och en genomförd och allmänt spridd ideologisk propaganda för brotten är därtill tydligt. (Läs Der Stürmer eller Texas Jack.)

Men just när det gäller ordformen Förintelsen för det nazityska massmördandet av europeiska judar finns det en annan politisk dimension. Ordformen används för att trolla med truten i försvar för den koloniala invasionen av Palestina och det blodiga upprättandet av staten Israel 1948. Alltså det folkmordsbrott som på arabiska koms ihåg var 15 maj som Yawm an-Nakba, (Katastrofens dag).

Det som i den europeiska kretsen brukat kalla sig vänster har dock haft svårt att inte, av begripliga men kortsiktiga fördelar, gå i takt med den härskande klassen i dess koloniala och imperialistiska marsch.  Jag var i Frankrike i början av den algeriska frihetskampen och skämdes över Frankrikes Kommunistiska Partis ynklighet och jag har ju upplevt den svenska "vänsterns" allmänna oförmåga att på allvar stå emot kolonialkrig i Afghanistan och Libyen som dess föregångare gjorde 1905 mot den svenska överklassens planerade krig mot Norge. Då sade man från ungdomsrörelsen att det kunde gå officerarna mer än illa om de gick ut i krig. Vilket hade verkan. Något sådant hörde jag denna gång från "vänster" aldrig om den svenska militära styrka som på nådigt känt uppdrag härjade i Afghanistan.

Jan Myrdal

DEBATT

Om sexuella kränkningar i skolan

Jan Myrdal

2017-12-07

Metoo-rörelsens berättelser bör tas på allvar. Det som nu berättas från skolan om hur flickor kränks är ruggigt. Men för att dra några slutsatser bör det som redovisas ställas mot egna erfarenheterna från skoltiden. Det skriver Jan Myrdal.

DEBATT

Nils Funcke: Bokmässan stod inte pall

Nils Funcke

2017-12-01

Bokmässan stod inte pall. Genom att porta Nya Tider från att delta som utställare överger mässan den policy som under viss möda och noga överväganden drar gränsen för vilka som ska få hyra utställningsplats. Det skriver Nils Funcke.

DEBATT

Jan Myrdal: Två påpekanden apropå Metoo

Jan Myrdal

2017-11-28

Det många kvinnor nu berättar i reportage och med upprop rör inte något allmänt gatuvåld utan specifikt sådana sexualbrott från överordnade som står i särskild strid med den rättsuppfattning som under folklig kamp utformats i vår kultur och som vår svenska brottsbalk därmed i 6 kap, § 3 tar på stort allvar.

DEBATT

Angående recensionen av boken "Terroristen i Toulouse"

Ann Zetherlund

2017-11-21

Christer Lundgren skriver i sin recension av boken "Terroristen i Toulouse" av Alice Petrén i nr 10/17 bland annat att fransmännen dvs pieds noirs, fransmän/spanjorer födda i Algeriet tvingades lämna sina hem vid Algeriets självständighet 1962. De tvingades inte alls lämna Algeriet, men de kunde inte längre leva lyxliv på algeriernas bekostnad. Det skriver Ann Zetherlund.