logo

TIDNINGEN

Sex punkter: Youtube – folkkanalen som blivit allt mer kommersiell

2017-10-09

Webbplatsen Youtube öppnades 2005 och blev snabbt en populär folklig kanal för rörlig bild. Här kunde användarna lägga ut egna filmer gratis och på så sätt bli kändisar både lokalt och globalt. Från att först ha varit folklig och öppen för alla har Youtube allt mer förändrats till en kommersiell kanal där företag betalar stora summor för att synas. Youtube ägs sedan 2006 av Google, som då betalade cirka 12 miljarder kronor. Något man kanske inte tänker på är att Youtube är världens näst största sökmotor efter Google.

1. Alla är på Youtube
Till den så kallade "Generation Z" räknas alla födda mellan 1996 och 2010, som fått den digitala världen till sig med modersmjölken. Branschtidningen AdWeek, i samarbete med Defy Media, undersökte hur 1.500 amerikanska ungdomar i åldrarna 13-20 år konsumerar media. Här svarade 95 proent att man använde Youtube regelbundet. 69 procent svarade Instagram och 67 procent Snapchat och Facebook.Twitter fick 52 procent.

2. Nytt VR-anpassat videoformat
Youtube är världens mest populära tjänst för strömmad video. Nu tittar Youtube på ett nytt VR-anpassat videoformat, VR180, som ska göra det billigare och enklare att spela in Virtual Reality material med 3D genom att begränsa synfältet till 180 grader. När det gäller mobilsida och mobilappar lockar Youtube 1,5 miljarder tittar varje månad. Den genomsnittlige användare spenderar minst en timme varje dag för att titta på Youtube. Totalt alltså cirka 45 miljarder speltimmar totalt varje månad.

3. Svårare tjäna pengar
Youtubes partnerprogram öppnades 2012 för samtliga användare, vilket innebar att alla redan från start kunde använda tjänsten för att tjäna pengar på sina uppladdade videos genom annonser. Det fick Youtube att växa som plattform, samtidigt som många användare utnyttjade systemet genom att ladda upp upphovsrättsskyddat material och sedan få pengar från videoklippets trafik. Därför gjorde Youtube om sitt partnerprogram, bara de som har 10.000 visningar kan ansöka om att tjäna pengar.

4. Satsar på originalserier
Youtube har storsatsat på egenproducerade program för plattformen, för att ta upp kampen om tittarna med jättar som Netflix och HBO. Många är gratis att se, men i satsningen ligger också att locka tittar till betalkanalen Youtube Red. Sammanagt rör det sig om 40 originalprogram, bland annat nämns program producerade av komikern Kevin Hart, artisten Katy Perry och talkshow-värden Ellen DeGeneres.

5. Annonsörer lämnar i protest
En strid ström av annonsörer har valt att lämna Youtube i protest mot att annonser synts bredvid våldsamt och kränkande innehåll. Det gör att Youtube riskerar förlora 750 miljoner dollar på att stora företag lämnar. Som svar på protesterna har Google meddelat att man kommer arbeta tillsammans med tredjepartsaktörer för ”Brand Safety”.

6. Ansvar för hatiska videoklipp
EU vill tvinga bland annat Youtube att ta ansvar för hatiska videoklipp. Unionen har tagit ett steg närmare fasta regler för hur Facebook, Twitte roch Youtube måste agera för att få bort hatiska och rasistiska videoklipp och uppmuntran till terrorbrott. Kulturminister Alice Bah Kuhnke har varit skeptisk till hela förslaget, men säger nu sig arbeta för att definitionerna blir så tydliga som möjligt, så att "inte allt för många typer av tjänster inkluderas".


 

Teckna en prenumeration här

Du kan få ett gratis ex eller ge bort ett här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR!
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Jan Bjerkesjö

TIDNINGEN

Folket i Bild Kulturfront nr 12

Janne Bjerkesjö

2017-12-14

I dag torsdag 14 december är det utgivning av Folket i Bild Kulturfronts tolfte och sista nummer för i år. Det är ett dubbelnummer med mycket läsning.

TIDNINGEN

Folket i Bild Kulturfront nr 9 i sin helhet

Janne Bjerkesjö

2017-12-13

I morgon torsdag är det utgivning av årets tolfte och sista nummer av Folket i Bild Kulturfront 2017. I väntan på det kan du nu läsa hela numret av nummer nio, som hade utgivningsdag 14 september.

TIDNINGEN

Rätt & Rådligt: Sedvana

Erik Göthe

2017-12-08

Ett rättsfall om Brita och Johan, som inte fick gifta sig, och sedvänjan på 1890-talet bland allmogen i min hemtrakt södra Norrland kan kanske väcka en och annan tanke hos en sexuellt frisläppt men förvirrad ungdom under massmedialt tryck.

TIDNINGEN

Skriftställning: Varför nådde fascismen inte verkshöjd i Sverige?

Jan Myrdal

2017-11-16

Det nuvarande intresset för Furugårdare och Lindholmare för sjuttio, åttio år sedan leder vilse. Ty det avgörande med dem är att de aldrig förmådde bli av politisk betydelse. För att låna ett ord från upphovsdebatten nådde de aldrig verkshöjd. Det skriver Jan Myrdal.