logo

KULTUR

Terroristen i Toulouse – Anteckningar om Frankrikes algeriska historia

2017-11-06

Terroristen i Toulouse – Anteckningar om Frankrikes algeriska historia
Alice Petrén
Appell förlag

Algeriet är inte som vilken som helst annan före detta fransk koloni. Algeriet är på ett mycket djupare sätt en del av Frankrikes identitet. Det är inte bara geografiskt närbeläget, det var också i över ett sekel formellt en del av moderlandet. Under andra världskriget, då Frankrike ockuperades av Hitlertyskland, var Alger det fria Frankrikes huvudstad, bas för de Gaulles motståndsrörelse. 

”Frankrike och Algeriet är som ett par som ständigt bråkar, men som ändå inte kan skiljas. Skilsmässan 1962 var en uppgörelse i samförstånd, men i praktiken har de inte accepterat den. Det är nästan alltid spänt och passionerat mellan de två – och sällan rationellt”, säger forskaren Kader Abderrahim, en av många röster i denna bok. 

Närmare sju miljoner människor i Frankrike har på det ena eller andra sättet personlig anknytning till Algeriet. Miljoner fransmän bodde i Algeriet – och tvingades lämna sina hem då landet blev självständigt och etablera sig på nytt i ett ”moderland” som på många sätt var dem främmande. De och deras ättlingar utgör fortfarande en kraft i fransk politik, såväl i Marine Le Pens Front National som i den traditionella politiska högern, men inte bara där. Många poliser och högt uppsatta inom säkerhetstjänsten i Frankrike är födda i Nordafrika och Algeriet. Bland judarna som kom från Algeriet finns opinionsbildare på yttersta högerkanten. Miljoner araber från Algeriet bor idag och arbetar – eller går arbetslösa – i Frankrike. De röstar på socialisterna – om de alls deltar i valen. Bland dem jäser ett missnöje av annat slag. Minnet av polismassakern på araber i Paris den 17 oktober 1961 pyr under ytan. Terrorgrupper söker och finner proselyter i den myllan. 

Alice Petrén var i ett decennium Sveriges Radios korrespondent i Paris och Sydeuropa. Hon känner Frankrike väl. Hon belyser det komplicerade förhållandet mellan de två grannländerna. Utgångspunkt för studien är terrordådet i Toulouse den 19 mars 2012 – den symbolladdade, i Frankrike officiella, minnesdagen för eldupphör i Algerietkriget – som blev inledningen till vad som i Frankrike kallas Terrorism 3.0, och som nådde en kulmen med attacken mot satirtidningen Charlie Hebdo 2015 (då president François Hollande förklarade ”Frankrike är i krig” och begärde militär hjälp av övriga EU-länder enligt en aldrig tidigare åberopad paragraf i Lissabonfördraget och DN:s chefredaktör Peter Wolodarski oreserverat förklarade att solidariteten med Frankrike måste vara obegränsad – ett outtalat ställningstagande mot de invandrartäta förorterna, de forna kolonierna och andra utsatta länder, som Libyen och Syrien). 

Denna bok ger (ur franskt, inte algeriskt, perspektiv) en nyanserad och mångfacetterad bild av relationerna mellan de två länderna och även av framväxten av ”ett nytt Afghanistan – Sahelistan”, det sammanhängande konfliktområdet från Mauretanien i väster till Somalia i öster. Det är utan tvekan en av de komplicerade motsättningar som kommer att bestämma den fortsatta utvecklingen i Europa.
 

Teckna en prenumeration här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR! 
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Christer Lundgren

KULTUR

Tiden blir synlig i Örebro

Carl Henrik Svenstedt

2017-11-20

Nu har filmen landat i gatan. Inte på gatan eller med väggar till duk, utan just mitt i gatan där du går. Ett nytt steg för filmkonsten som kanske inte heller du hade trott var möjligt. Men detta händer i Örebro. Mitt eget fönster mot ”den andra filmen” öppnades på 60-talet i målarnas ateljeer. Konstakademierna hade plötsligt blivit högskolor för den nya filmen, liksom för den nya musiken. Mick Jagger och David Bowie likaväl som Bruce Baillie och Gunvor Nelson var konstelever. Själv fick jag som ung konstvetare och journalist chansen av tidningen att genomkorsa Amerika 1968 på jakt efter  det som kallades The New American Cinema. Det skriver Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).