logo

KULTUR

Vacker men urvattnad kärleksfantasy

2018-03-07

Vacker men urvattnad kärleksfantasy
The Shape of Water
Regi: Guillermo del Toro

 
Det finns de som tycker att allt regissören Guillermo del Toro rör vid blir till guld. Pans Labyrint är visserligen en magisk berättelse, men del Toro ligger också bakom gapiga Pacific Rim. Med ojämnheten i åtanke är det med viss skepsis jag tar mig an hans nya fantasydrama The Shape of Water. Filmen blev överlag hyllad på fjolårets filmfestivaler och försågs bland annat med Guldlejonet i Venedig.

Det rör sig om en oväntad kärlekshistoria som utspelar sig med kalla kriget i kulisserna. Den stumme Elisa (Sally Hawkins) arbetar som fastighetsskötare på ett hemligt statligt laboratorium, och upptäcker en dag att de tillfångatagit ett vattenlevande människoliknande väsen. Ögonblickligen känner hon sig dragen till fiskmannen. Med hjälp av ägg, musik och teckenspråk bildar det omaka paret ett ömsesidigt intresse och så småningom inleder de en sorts relation. Tragiskt nog ser det inte ljust ut för deras gemensamma framtid. Den amerikanska militären har för avsikt att dissekera varelsen, samtidigt som sovjetiska spioner vill förhindra eventuella vetenskapliga framsteg.

Michael Shannon spelar den onyanserat onde labbchefen, vars oförtäckta grymhet får honom att framstå som en stereotyp serietidningsskurk. Han känner regelrätt avsky mot varelsen, och demonstrerar detta flitigt genom att utsätta den för sadistisk tortyr. Elisa blir tvingad att sätta livet på spel och rädda varelsen från ett grymt öde. Men inte utan egen hjälp.

Historiens premisser är visserligen lovande, men själva utförandet lämnar en del i övrigt att önska. Kameraarbetet är stiligt och elegant och Alexander Desplats parallellt muntra och dystra musik höjer sagostämningen avsevärt. Scenografin förmedlar tydligt tidsandan, och ett ihärdigt atmosfäriskt regn sköljer över sextiotalets Baltimore. Amfibiemannen, som gestaltas av monsterveteranen Doug Jones, har också en utmärkt utformad mask och kostym som framhäver den autentiska estetiken.

Filmens tempo är dock tämligen utdraget, och trots den extra tiden blir bekantskapen med rollfigurerna inte djupare. Elisa och hennes grannes (Richard Jenkins) vänskap grundar sig i ett delat upplevt utanförskap. Ur samma utgångspunkt uppstår attraktionen mellan henne och vattenvarelsen. Det förekommer regelbundna inslag som man gärna hade önskat att se mer av, bland annat huvudpersonernas ordlösa växelverkan och kemin mellan Elisa och havsmonstret. Även den paranoida konkurrensen mellan stormakterna hamnar i bakgrunden och tillfogar egentligen ingenting väsentligt.

Det är med andra ord en klassiskt inspirerad saga, där det inte finns någon gråzon mellan det onda och det goda. Man skulle kunna anta att The Shape of Water därför är riktad till en yngre publik, men i enlighet med samtida sagofilmer förekommer både våldsamheter och kärleksakter. Trots tunga teman är stämningen genomgående ganska lättsam, förmodligen för att bibehålla den romantiska fantasikänslan. I slutändan ger det dock sken av att filmen inte riktigt tar sig själv på allvar.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Satir: Hoppet och klippet

Jan-Erik Back

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

KULTUR

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

Mats Parner

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

KULTUR

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

KULTUR

Bokrecension: Förlåten

Agneta Willans

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.