Bokrecension: Natos hemliga arméer

2017-09-29

Natos hemliga arméer
– operation Gladio och terrorismen i Västeuropa
Daniele Ganser
Karneval förlag

Den 3 maj 1944 samlades en demonstration på Syntagmatorget i Aten, en protest mot brittisk inblandning i grekisk politik. Där stod en mindre trupp av beväpnade män uppställda på linje. Demonstranterna möttes av en skur av kulor. 25 dog, 148 sårades. Den 17 oktober 1961 demonstrerade 40 000 algerier i Paris. Order utgick att krossa demonstrationen och en massaker följde. Flera hundra dog. Den 2 augusti 1980 exploderade en bomb på Bolognas järnvägsstation. 85 personer dödades, 200 skadades. Den 9 november 1985 var det köprusch på stormarknaden i den belgiska orten Aalst. Tre maskerade män började skjuta på allt som rörde sig, åtta personer dog, sju skadades.

Dessa dåd skedde under en lång tid och på helt olika platser och verkar inte ha mycket med varandra att göra. Men en del gemensamma drag finns. Alla riktade sig urskillningslöst mot en oförberedd allmänhet. I alla de berörda länderna fanns vid denna tid starka och respekterade kommunistpartier. Alla utom Belgien hade också varit utsatta för kupper eller kuppförsök och alla visade sig ha kopplingar till Stay Behind-verksamhet. Om denna verksamhet har historikern och forskaren Daniele Ganser skrivit sin doktorsavhandling som Natos hemliga arméer – operation Gladio och terrorismen i Västeuropa har blivit en bok. Alla västeuropeiska länder har där fått ett eget kapitel och i den svenska utgåvan har ett särskilt kapitel lagts till om Stay Behind i Sverige, skrivet av Ganser och Mats Deland.

Stay Behind är ett uttryck som går tillbaka till Storbritannien och motståndet mot nazisterna i de ockuperade länderna. Ända sedan Hitler annekterade Österrike 1938 arbetade den brittiska underrättelsetjänsten med att utveckla motståndsgrupper som skulle kunna stanna bakom (stay behind) fiendelinjerna. Genom att verka
från hemliga gömställen och vapengömmor kunde de utföra sabotage och bedriva gerillakrigföring mot de tyska inkräktarna.

Efter kriget ändrades hastigt fiendebilden. Nu blev Stalins Sovjet den stora fienden i USA och i Västeuropa, där många fruktade en sovjetisk invasion. I president Harry S. Trumans USA var antikommunismen liksom entusiasmen för hemlig krigföring stark. Kampen mot kommunismen och Sovjet tog över och det främsta medlet var samma hemliga krigföring som hade använts i de av Tyskland ockuperade länderna under andra världskriget. Med Natos hjälp byggdes antikommunistiska Stay Behind-grupper upp i alla länder, även i neutrala sådana som Schweiz och Sverige.

Grunden lades med hjälp av de gamla motståndsgrupperna. Det första landet som kom att bli centrum för denna kamp var Italien, där den hemliga Stay Behind-armén fick kodnamnet Gladio (Svärdet). Detta namn användes sedan ofta för liknande grupper i andra länder.

Alla medel var tillåtna och terroraktioner, sådana som skildrats ovan, tillgreps. Avsikten var att skrämma och att ge vänstergrupper skulden. Aktionerna försågs med falsk flagg och falsk flagg har varit utmärkande för högerinriktade terroraktioner, både då och senare. Antikommunism var ett krav för medlemskap i Stay Behind-grupperna, som kom att bestå av högerextremister och fascister, ofta sådana som hade kämpat på tysk sida under kriget. I Tyskland värvade USA aktivt gamla nazister för den nya kampen.

Boken ger en stark redogörelse för USA:s och Natos oerhörda makt i Europa under det kalla kriget och för de europeiska ländernas begränsade suveränitet. Den presenteras som ett standardverk om sitt ämne, men dess användbarhet dras ned åtskilligt av att det saknas såväl sakregister som personregister.

Sisela Björnsson

En påskberättelse från Blåkulla och Södermalm!

Offentlig piskning och dödsdomar av kvinnor som pekades ut som häxor, men även en 13 -årig pojke hängdes på Hötorget i Stockholm. Mats Parner skriver om Blåkulla, häxjakten och 1600-tals rättvisan.

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist.

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68.